Saturday, May 9, 2009

Selamat Ulang Tahun Utk Zaharah Dollah

Hari ini 9 Mei 2009. Ini hari ulang tahun adik saya yang ke 40. Sudah masuk angka bertuah, kan orang putih kata ' Life begin's at 40!'.

Nama penuh adik saya ini Zaharah binti Dollah. Dia adik yang paling rapat dengan saya,satu dari sebabnya ialah umur kami hampir sebaya dan hanya berbeza umur 2 tahun.Jadi antara saya dan dia banyak yang kami kongsi bersama. Dulu-dulu sekitar 1975, sayalah kakak yg menemani dia di Tadika kampung saya kerana saya bersekolah sesi petang. Balik tadika saya siap-siap utk ke sekolah pula. Dia manja, saya tak larat tunggu, lepas sebulan saya tak tunggu dia di tadika lagi dan diapun terus tak sekolah tadika. Mujur masuk tahun 1 dia tak buat perangai dan dapat belajar dgn jayanya.

Za saya ini memang baik sejak dari kecik lagi. Sebab itu dia selalu jadi mangsa buli kawan-kawannya. Sayalah orang yang selalu membela dia bila dibuli kawan-kawan.(kadang2 saya pun menyakat dia gak!).Kami selalu berdua ke mana-manapun. Pergi mengaji kat masjid sama2, sekolah sama2, ke surau sama2, naik Bukit Kkabu pun sama2.(tanpa pengetahuan mak). Orang kampung selalu jadikan kami berdua contoh sebagai 'adik-beradik yang tak rajin bbalah!'. He he, sebenarnya kamipun selalu juga bergaduh tapi kami tak bergaduh depan orang lain...ala, lidahpun lagikan tergigit! Yang sebenarnya kalau kami bergaduhpun bukanlah berpunca dari dia, tapi sayalah puncanya. Saya suka sangat menyakat dia, selalu saya duduk balik pintu dan bila dia lalu saya akan sergah dia. Dia pun akan menangis, pastu mak pun akan marah dan pukul saya. Bila dia nangis saya rasa geram sangat, saya rasa dia manja kededek. Skrg bila anak-anak bergaduh dan siabang menyakat adik sayapun akan marah abang tu, pastu saya akan ingat...itulah sebenarnya saya dulu yang menyebabkan mak pening kepala dan selalu naik angin dengan saya. Yang saya ingat walaupun kami ada gaduh-gaduh manja, tidak sampai pukul-memukul dan x ada sumpah seranah...kami diasuh dan dididik dgn baik oleh emak dan che, jadi perkataan2 seperti celaka, bodoh, gampang dll tak pernah ada dalam keluarga kami!

Zaharah bermaksud 'bunga'. Memang dia seperti bunga yang mengharumi orang2 di sekelilingnya. Dia rajin, sejak kecik sampai tua dia memang lebih rajin dari saya. Kalau dia menyapu, dia akan sapu bersih2, saya plk buat lebih kurang je! Kalau dia menjahit, jahitannya kemas dan cantik, kalau dia buat kuih..kuihnya sedap, kecik dan comel2..saya plk...he he, janji cepat siap!Mak selalu puji hasil kerja dia dan saya selalu juga rasa jeles, tapi saya sedar memang patut pun dia dapat pujian tu.

1982 Za dapat masuk MRSM K.Trg, saya plk sek biasa2 je kat Kg.Buluh. Saya rasa bangga sangat, dan sepanjang 5 tahun dia di MRSM KT tu selalu lah juga kami berutus-utus surat, walaupun rumah saya dan MRSM tu tak lah jauh sangat, 1 jam je!Oleh kerana hubungan rapat kami, saya selalu tertunggu-tunggu saat2 dia balik bercuti. Dia dan saya selalu berkongsi cerita2 di sekolah masing2, sebab itu dia kenal kebanyakan kawan saya dan saya pun tahu siapa kawan-kawannya.

1989, saya mendirikan rumahtangga. Za lah orang yang bertungkus lumus menyiapkan persiapan kahwin saya bersama2 mak. Dialah yang tolong anyam riben jadikan bunga telur dll. Bila saya bersalin dan balik bercuti di kampung, dialah juga orang yang tolong mengasuh anak-anak saya. 1998, dia datang tunggu saya yg sedang menunggu hari bersalin anak bongsu saya dan bawa anak2nya ke rumah saya dan tinggalkan suaminya di kampung selama 2 minggu!Suami saya pula sedang menghadapi peperiksaan di UPSI. Saya tak akan lupa jasa baiknya pada saya dan semoga Allah sahajalah yang akan membalas segala budi baiknya pada saya.

Orang yang Allah sayang, banyak cubaan Allah beri. Za, tidak pandai marah-marah dan sentiasa sabar. Dia sentiasa sakit dari dulu sampai sekarang. Sakitnya macam-macam, kadang2 muntah2 pula. Penglihatan dia pun sudah semakin merosot..kami semua sangat risaukan dia. Walaupun begitu dia murah rezeki. Mungkin kerana kebaikan dia dan khidmat baktinya pada mak. Dia sekeluarga tinggal bersama mak dan menjaga mak sepenuh masa. Kadang2 saya rasa malu sebab dia yg sakit2 boleh berbakti pada mak sedangkan saya hanya bertanya khabar dari jauh saja.

Selamat Ulang Tahun adikku Zaharah binti Dollah. Semoga dirimu dan keluarga sentiasa diberkati Allah. Semoga dirimu tabah menghadapi cubaan yang mendatang.

3 comments:

  1. Selamat Ulang Tahn ke 40 Cik Ngah, kami doakan semakin sihat dan sejahtera.

    ReplyDelete
  2. Selamat ulang tahun jugak... bertuah anda mempunyai keluarga yg penyayang sebegini

    ReplyDelete
  3. Tadi I balik kg rahmat, peluk za for her birthday, and mak for mother's day... jgn jeles! kak G peluk melalui Aimi je la...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH