Saturday, May 9, 2009

Selamat Hari Ibu

Ini ibu mertua dan bapa mertua saya:Tn. Haji Zainal b Mat Linga &
Pn.Hajjah Saerah bt Mat
Gambar klasik mak dan che (1980an).
Latar belakang tu rumah kami yg penuh nostalgia.



Selamat Hari Ibu untuk semua ibu-ibu terutama ibu tersayang Pn. Hajjah Zuraidah Awang Kechik, ibu mertua Pn. Hajjah Saerah bt Mat, adik beradik yang semuanya telah menjadi ibu Pauziah, Zaharah, Nazrah, Azimah...ipar duai Badariah, Sarbiah, Khamisah, Roslima, Zaitey Haslina, Wan Haslita dan semua sahabat handai.

Emak memang seorang ibu yang tabah. Saya tahu betapa sukarnya emak menguruskan kami adik-beradik setelah che saya meninggal, lebih-lebih lagi dengan tanggungan 5 orang anak yg masih bersekolah dan kesihatan yang tidak menentu.Tapi emak tidak pernah mengeluh. Emakpun tidak pernah terfikir untuk berkahwin semula walaupun ketika arwah che pergi umur emak baru awal 40an, lebih kurang usia saya sekarang.

Setahun selepas arwah ayah meninggal, saya diterima masuk maktab perguruan. Emaklah yang menghantar saya ke maktab menaiki bas ekpress. Mak turut membekalkan saya duit belanja sebanyak RM 700. Saya tidak tahu di mana mak mendapat duit sebanyak itu, dan saya pun ambil duit tanpa banyak soal. Sekarang saya terfikir, dengan pendapatan yang tidak seberapa berapa lama agaknya emak mengikat perut untuk mengumpul wang untuk saya. Sedangkan gaji saya sekarang yang jauh lebih tinggi dari emak dulu, kadang2 terasa sukar mengumpul wang sebanyak itu!

Saya rasa emak telah berjaya menjadi seorang ibu yang baik. Emak berjaya memberikan didikan & ilmu dunia akhirat utk kami..dialah sumber inspirasi saya. Dia sangat memahami saya, dia menenangkan saya ketika saya dalam kesulitan, dia sentiasa memberi nasihat yang berguna untuk saya, dia juga tak pernah lupa mendoakan kesejahteraan saya. Jika saya tidak sihat, saya elakkan beritahu emak sebab dia akan jadi sangat runsing dan risau, padahal sakit saya tu biasa2 saja. Lagipun saya ni dah tua, bukan anak-anak kecil lagi!

Mak, terima kasih kerana melahirkan dan mendidik saya sehingga saya jadi seperti sekarang. Ampunkan semua kesalahan dan dosa saya pada mak dulu, kini dan selamanya. Saya berbangga dengan mak dan maaf juga kerana tidak dapat menjaga mak di hari-hari tua ini. Saya sayangkan mak. Selamat Hari Ibu, semoga emak sihat dan sejahtera selalu.

1 comment:

  1. Salam kak Najmiah,

    Happy Mother's Day.
    Memang jasa ibu tiada bandingan. Ibu kite tetap ibu kite sampai bile-bile, semoga Allah memelihara ibu kite sentiasa.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH