Saturday, July 20, 2013

Tong dan Gas

Kita berada di bulan Ramadhan yang mulia, bulan rezeki melimpah ruah. Allah yang maha adil sentiasa memberikan rezeki kepada kita. Rezeki Allah sangat luas, bukan hanya terhad kepada wang dan harta. Jangkauan rezeki yang disebut oleh Allah ta'ala dan Rasulullah terlalu amat luas meliputi rezeki yang rencam dan pelbagai, penglihatan, kesihatan, iman bahkan ketenangan juga adalah rezeki. 

Allah yang memberi rezeki, kadang-kadang Allah ambil semula rezeki yang diberi. Mungkin Allah ingin memberi peringatan atas dosa dan maksiat yang kita lakukan. Maka, redhalah andai apa yang kita sayang kembali semula kepadaNya.


Memandangkan bulan Ramadhan yang mulia ini, saya banyak memasak untuk berbuka dan bersahur, maka banyaklah gas yang dah digunakan untuk aktiviti masak-memasak ni. Justeru, sayapun meminta anak sulung saya untuk ke kedai menukar tong gas baru. Ini sebagai persediaan jika terputus gas pada masa yang tidak diduga.

Sebagai anak yang taat, maka sianak inipun segeralah ke kedai runcit berhampiran. Anak muda gagah perkasa itu sungguh mudah memikul tong gas yang diminta oleh ibunya ini . Ketika saya mahu memulakan aktiviti masak-memasak saya terpandang tong gas yang saya minta anak saya tukar tadi di belakang pintu. Eh...kenapa tong gas nampak buruk saja..macam yang sebelum ni saja. 

Lantas, saya panggil anak saya. " Tadi mak suruh awak beli gas, awak tukar tong gas man?". "Tuuuu" jawabnya sambil menghalakan telunjuknya ke arah kabinet dapur. "Laaa..." Saya menepuk kepala sendiri. Rupa-rupanya ditukarkan gas yang masih banyak yang saya gunakan hari-hari. Anak..anak..

Dia pantas menyalahkan saya yang tidak memberi arahan yang jelas. Dia tidak tahu ada 2 tong gas kat rumah ni..peliknya si adiknya yang membantu saya memasak pun tidak tahu ada tong gas kedua! " Patutlah tong tu berat je masa abang pikul tadi!" Aduhai...kenapalah awak tak tanya tong gas mana? Kenapalah awak ni cerdik sangat tukar tong yang masih berisi? Awakkan tahu gas tu belum habis lagi?

....dan begitulah, kesilapan dalam berkomunikasi. Allah tarik balik rezeki yang sudah ada..sama juga kadang-kadang makanan dah sampai ke mulut namun jatuh ke tanah..atau kadang-kadang dah masuk ke perut, keluar semula. Allah maha besar. Allah mahu saya muhasabah diri....apalah sangat dengan gas yang sedikit itu. Banyak lagi rezeki Allah bagi tak terhitung jumlahnya. 

So, marilah teruskan kegiatan masak-masak di petang berbahagia ini dengan gas baru.


1 comment:

  1. betullah tu. kalau kita memandang rezeki yang ditarik balik itu hanya sedikit dibandingkan dengan nikmat lain yang lebih besar...apalah sangat tong gas rm20 tu.

    p/s boleh bagi e-mel najmiah ke hanim_rahmat@yahoo.com.my tak?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH