Saturday, June 15, 2013

Mangga

Mangga...saya percaya ramai orang suka makan buah mangga. Mangga, atau nama lainnya mempelam, pauh  dan sebagainya boleh dimakan ketika masih muda ataupun apabila sudah masak ranum. Yang muda rasanya masam, namun bila dicolek dengan kicap berlada atau asam boi atau colek lain..sedar tak sedar sebesen sekali hadap saja..kalau rajin buat pula kerabu mangga..fuh, sah makan bertambah! Mangga yang dah masak tentulah enak dimakan begitu saja, dibuat jus, dimakan dengan pulut bersantan atau bubuh dalam sambal belacan. 

Namun hati-hati dengan getah mangga. Suatu masa dulu ketika mengandung anak sulung saya teringin nak makan mangga muda yang ada kat sekolah saya. Pokok mangga tu rendah saja, jadi saya dapat mencapai buahnya dengan mudah. Bila saya tarik buah mangga itu, getah pada tangkainya telah terpercik ke muka saya. Ambik kau...beberapa hari kemudian pipi saya yang bak pauh dilayang tu telah berkudis! Mujurlah dengan rawatan rapi kudis tu segera hilang beberapa hari kemudian. 

Itulah sedikit cerita tentang buah mangga. Yang sebenarnya saya nak cerita tentang mangga kat bawah ni.
Beza mangga ini dengan buah mangga banyak..senaraikanlah sendiri. Yang pasti mangga ini tidak boleh dimakan! Sebelum ini mangga ini saya tidak berapa endah sangat. Pagar rumah sayapun jarang bermangga dek kerana malas dan rasa selamat...kadang-kadang pagar langsung tak tutup.

Selepas peristiwa percubaan mencuri kereta suami menjelang PRU13, kami sekeluarga telah menjadi sahabat karib dengan si mangga ini. Kalau dulu pintu rumah dan pintu pagar sentiasa terbuka seperti terbukanya hati kami menerima tetamu yang datang, sekarang tidak lagi. Pintu pagar akan dipastikan sentiasa bermangga. Bukan mangga kat atas ni..en suami beli mangga berharga RM50! Katanya inilah dinamakan ikhtiar. Mangga tu pula bukannya satu bahkan lebih. Kalau barang yang kita sayang diambil orang juga apa boleh buat..kita telah berusaha. Selebihnya berserah sahajalah kepada Allah.

Sebenarnya saya suka rumah yang sentiasa terbuka pintu dan tingkapnya. Rumah lama saya dulu langsung tak bergrill pun. Saya rasa grill akan menjadikan saya seperti dipenjara. Saya mahu rumah saya seperti rumah kat kampung dulu-dulu..bangun pagi buka pintu dan tingkap, jemur tilam bantal dijendela saja. Rumah cerah dan lapang. Namun demi keselamatan rumah saya terpaksa juga dipasang grill..dan sudah tentu disangkut mangga juga. Tak mengapalah, saya masih boleh buka tingkap dan pintu seluas-luasnya. Grill dan mangga sekarang bukan lagi penjara, ianya telah memberi keyakinan dan keselamatan pula.

---tiba-tiba rasa nak pasang pagar elektrik yang pakai remote pulak, malas betul nak buka dan tutup pagar manual ni---

2 comments:

  1. Pagar letrik? Apa salahnya..letak malas no.2, safety yg pertama.

    Boleh saja kalau nak rumah tak bermangga, tak bergrill najmiah. Upah saja pak guard jaga rumah, huhu.

    ReplyDelete
  2. ya..sangat betul tu Anim. Akan diusahakan. Bab pak guard tu rasanya
    kurang relevan sikit..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH