Saturday, September 1, 2012

..indahnya beraya di desa..

Hari ini 13 Syawal..masih dalam suasana raya, walaupun mood raya sudah berlalu..kuih rayapun sudah tidak bersisa lagi. Jemputan untuk rumah terbuka hampir tiada,,Bagi membangkitkan semula mood raya maka saya upload kat sini gambar-gambar sepanjang 1 dan 2 Syawal lalu.

Tahun ini saya sekeluarga balik berhari raya di kampung saya, Kg.Rahmat, Setiu, Terengganu. Saya dan anak-anak sangat teruja dapat beraya bersama emak dan saudara mara di kampung kelahiran saya. Tahun ini kali pertama kami beraya tanpa Za yang telah kembali ke rahmatullah awal tahun ini. Raya tahun ini agak meriah, hanya adik bongsu saya Imah yang tiada kerana berhari raya di rumah ibu mertuanya di Kuala Lumpur.

Menu raya kami biasa-biasa saja. Hampir senua kuih muih kering merupakan hasil ' tunjuk-tunjuk' termasuklah ketupat palas pun..hanya tapai pulut saja dibuat sendiri, sayangnya tapai tahun ini kurang menjadi kerana agak masam..mungkin sebab ragi. Namun saya puas juga makan tapai kerana hampir semua rumah yang kami kunjungi menyediakan menu wajib itu..tapai daun getah. Kami masak nasi dagang dan gulai ikan aya..tak lupa juga laksa lemak sebagai hidangan berat di hari raya itu.

Ini gambar di pagi raya pertama. Ini emak saya, adik ipar saya Azhar dan anak Kak Long saya, Izzuddin.

Bergaya di pagi raya bersama anak no.2, Atiqah Nadzirah.

Sebelum ke masjid sunat bersarapan dulu. Apa lagi, jemput makan la ya..

Kak Long dan anaknya Nur Haziah beserta sepupu saya Kak Ti di rumah arwah Ayah Lah.

Kami turut mengunjungi beberapa rumah lagi termasuklah ke rumah bapa sepupu saya di Felda Chalok Barat, Pak Teh Latif. Lamanya saya tak ke sana. Kali terakhir saya ke rumahnya pada tahun 1979, masa tu saya dalam Darjah 6. Saya ke sana kerana menyertai Musabaqah Membaca Al Quran Felda Wilayah Terengganu/Kalantan.Punyalah lama..dari zaman budak sampailah sekarang baru berpeluang ke sana semula padahal Chalok Barat tu hanya 10-15 minit berkereta sahaja dari rumah emak saya. Punya seronok sampai lupa nak ambil gambar.

Raya kedua..saya, Kak Long, Abang Li, Judin, Na dan keluarga masing-masing berkonvoi pula ke rumah saudara mara kami di Kelantan. Destinasi pertama rumah kakak saya, Kak Lah  di Kg.Wakaf Aik, Bachok. Kak Lah saya suri rumah sepenuh masa, manakala suaminya Abang Mud bekerja sendiri. Kadang-kadang  bertukang rumah, kadang-kadang tangkap ikan, ketam nipah untuk jualan dan macam-macam lagi. Sekarang Abang Mud berehat saja di rumah kerana masalah kesihatan.

 Tengoklah gelagat orang yang tak pernah jumpa perahu. Orang sibuk beramah mesra, mereka ni sibuk duk mengayuh perahu. Yang lawaknya berlagak macam bawak kereta je, pemandu duduk depan! Padahal sepatutnya orang yang mengayuh perahu tu duk kat balakang, penumpang kat depan! Yang berbaju putih tu anak Kak Long, Ikhwan manakala kat belakang tu anak bongsu saya, Idris.

Ini pula anak adik saya Na, Azri. Sibuk mengusung tukul besi bapa saudaranya..


Dua beradik, Idris dan Aimi sangat seronok berbasikal tua.
Dah makan kenyang-kenyang, tiba saat berpisah. Masih gamat dan kecoh, maklum sekali sekala berkumpul anak beranak.

Destinasi ke-2, rumah kakak saya juga, Kak Nik Jah di Sg Dua, Bachok. Kak Nik Jah suami isteri juga kerja kampung. Dulu-dulu bertanam tembakau, labu, tembikai, keledek dan sebagainya. Sekarang saya tengok kebun tempat tanam-tanaman tu semua dah ditanam kelapa sawit. Elok lah tu, Kak Nik dan Abang Well pun sudah tidak berdaya nak uruskan tanaman macam dulu-dulu.

Dah namanya kampung, adalah binatang seperti kat atas ni. Seronoknya anak-anak dan orang-orang tua macam kami ni tengok beruk yang namanya Merah ni.Bagi meraikan kami yang datang dari negeri jiran ni, maka Merahpun ditugaskan untuk membuat demonstrasi memetik kelapa muda dan seterusnya menikmati air kelapa muda.

Rasa macam pelancong lak tengok Merah memetik kelapa tu. Lebih seronok bila saja si Merah berjaya  menjatuhkan kelapa muda penonton-penonton ini bersorak dan bertepuk tangan...hehe..memang macam pelancong! 


Beranda baru rumah Kak Nik Jah sangat luas dan selesa untuk kami melepak-lepak. 


Sedap dan segar air kelapa muda ni. Tengoklah Ayah De dan Azri yang tersenyum lebar tu..


Inilah pemandangan biasa di Jajahan Bachok, Kelantan. Tembakau, kelapa sepanjang jalan..
Destinasi ke-3, rumah Pak Muda Noh di Kg. Aur, Bachok. Tak taulah apa sebab, gambar yang molek ni jadi begini bila di upload. Sila sengetkan kepala untuk melihat dengan lebih jelas. Pak Muda Noh ini ialah adik arwah che saya, satu-satunya bapa saudara yang masih ada. Pak Muda ni pun agak uzur juga. Bila bersalam kena perkenalkan diri dulu, kalau tak dia memang tak kenal pun kami ni...maklum, jarang jumpa.

Saya suka latar belakang gambar ni...pepohon kelapa yang mendamaikan. 


Destinasi ke-4 kami, rumah sepupu saya Che Minah  dan psangannya Abang Hassan, juga sepupu saya..walaubagaimanapun Che Minah ini bukanlah sepupu Abang Hassan ya.. Rumah Abang Hassan dan Che Minah ni tak jauh dari rumah Pak Muda. Halaman rumahnya berpasih putih yang halus maklum kawasan beris, apalagi si Aiman menggali pasir la bersama adik-beradiknya yang lain.
Sebahagian daripada anak-anak Abang Hassan..saya dah lupa bilangan anaknya, 8 kot! Yang kat tengah tu masih dara, ustazah J-QaF kat Johor. Yang kiri kanan tu semua dan jadi isteri orang. Saya suka anak-anak ni..bila saya ke rumah mereka dulu-dulu selalu saya dapati mereka ini nampak gembira dan murah dengan senyuman. Tidak nampak resah gelisah di wajah mereka, padahal mereka bukanlah orang senang..dan mereka ini selalu berbaju kurung lengkap sepasang dan bertudung! Kagum saya  dengan abang Hassan dan Che Minah yang walaupun tidak berpendidikan tinggi, tapi berjaya mendidik anak mereka dengan ilmu agama dan  duniawi dengan seimbang.  
Destinasi ke-5, rumah ibu saudara saya, Mak Dah dan tuk saya yang saya panggil Mak Adik di Kg. Kerandang, Besut, Terengganu. Wajah kekenyangan adik saya Na setelah menghabiskan sepinggan nasi berlauk daging kambing.
Kat tengah-tengah nilah Mak Adik yang rasa saya dah berusia lebih 90 tahun. Mata Mak Adik dah tak berapa nampak. Walaupun selalu jumpa, mesti kenalkan diri bila bersalam sebab Mak Adik ni sudah agak kurang ingatan. Bila jumpa saya suka pegang lengan dia, tangan dia yang dah tinggal kulit dan tulsng saja...dalam hati saya berfikir, sempatkan saya menjadi setua itu?

Pokok apa ni? Heran sungguh budak-budak bila tengok pokok begini kat rumah Mak Dah.


Eh, gambar pagi raya kat sini pulak..x kisah la..malas nak edik dah. Kak Long sedang mengagikan duit raya kat anak-anak buahnya.

Ni pulak tangan anak-anak dara yang tengah perisi ikan untuk buat laksa lemak.


Gambar ni patut kat atas tadi..kat rumah Kak Lah. Budak-budak ni  ambik gambar ayam sedang mengeram..kitakan tak bela ayam..mana pernah tengok ayam mengeram. 

Nampaknya inilah saja coretan sepanjang Syawal 1 dan 2 lalu. Ada banyak gambar, tak larat nak upload je. Harap terhiburlah dengan catatan merapu ni.

Di akhiri dengan ucapan Selamat Hari Raya Aidil Fitri,Maaf zahir batin.


2 comments:

  1. salam syawal najmiah..tabakallahu minna waminkum..
    pokok "telur" tu menariklah..heee.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam aidil fitri untuk Anim juga. Lepas ni boleh lah Anim tanam pokok telur ni kat rumah Anim di SP tu, rasanya elok subur tanah kat situ kan?

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH