Wednesday, November 24, 2010

Konvokesyen OUM kali ke 9 2010

Sabtu 21 Nov 2010, saya sekeluarga berangkat ke Kuala Lumpur untuk urusan konvokesyen OUM. Pada mulanya saya rasa tidak bersemangat saja. Namun mengenangkan inilah majlis konvokesyen untuk ijazah pertama saya, maka saya kumpulkan kekuatan yang ada untuk ke majlis tersebut. Tambahan pula suami saya berulang kali berkata,"Pergilah, bukan selalu. Sekali seumur hidup."Anak no 2 saya, Atiqah Nadzirah tidak dapat turut serta kerana ada kelas. Jadi kami cuma berlima saja, saya, suami, Faiz, Aimi & Idris.

Kami bertolak jam 11.00 pagi. Kami hanya berpandukan signboard saja untuk ke OUM untuk ambil jubah konvo. Alhamdulillah, selepas berpusing-pusing beberapa kali..sampailah saya ke OUM yang terletak di Jalan Tun Ismail,KL itu. Rasa pelik juga, dah habis belajar..baru tau OUM kat mana..

Ini anak-anak yang kebosanan menunggu si emak berurusan di kaunter OUM.

Dah selesai kami round-round KL dulu. Nampak Muzium Negara, saya sekeluarga singgah membuat lawatan sambil belajar memandangkan anak-anakpun belum pernah ke muzium tersebut. Dah puas ronda-ronda, Idris buat kesimpulan,"Besar lagi Muzium Terengganu!"


Idris tunjuk kuat kat depan Muzium Negara!

Kami kemudiannya ke rumah adik saya, Tajuddin di Taman Cempaka, Ampang. Kami bermalam di sana. Esoknya barulah kami ke PWTC dengan menaiki LRT. Mulanya rasa segan nak bawa jubah dalam LRT, rupanya ada juga graduan lain naik LRT di stesen Cempaka macam saya. Sedihnya kamera saya kehabisan bateri, jadi gambar-gambar hanya menggunakan telefon bimbit saja. Mari tengok gambar seterusnya:


Inilah orang-orang di belakang saya, yang sering membantu dan memberi sokongan
sehingga saya berjaya menggenggam segulung ijazah.

Sebelum masuk Dewan Merdeka PWTC

Menjelang 1.30 tengah hari kami para graduan OUM berkumpul di Aras 4 PWTC sebelum perarakan masuk para graduan. Pada waktu itu saya tidak rasa apa-apa..hanya seronok untuk menyertai acara itu sahaja. Jam 2.00 petang graduan mula berarak memasuki Dewan Merdeka PWTC yang gah itu. Ini kali kedua saya masuk ke dewan tersebut. Kali pertama pada Julai 1987 selaku peserta jemputan Musabaqah Membaca Al Quran Peringkat Antarabangsa.

Sebaik sahaja melangkah masuk, terdengar bunyi gamelan dimainkan. Tiba-tiba saya terasa satu perasaan yang sukar hendak digambarkan. Rasa terharu..sedih..bercampur baur. Saya bukanlah pelajar yang rajin, tapi syukur alhamdulillah saya dapat juga CGPA melepasi target awal saya 3.0 ke atas. Saya terbayangkan pembelajaran saya selama di OUM. Pembelajaran secara PJJ, berinteraksi dengan rakan dan tutor melalui online, menghadiri tutorial di IPGM kampus Tengku Ampuan Afzan,K.Lipis dan macam-macam lagi. Saya suka belajar di OUM kerana subjek yang saya pelajari adalah subjek yang saya minati..Pendidikan Seni Visual( tapi bukanlah berbakat sangat..hehe). Pembelajarannya fleksible, tutornya yang hampir semuanya pensyarah IPGM KTAA begitu sporting dan muda-muda sedangkan saya dan rakan-rakan yang lain sudah hampir senja belaka, pembelajarannya berasaskan modul dll.

Saya teringat, bila keluar soalan tugasan, saya akan ke perpustakaan Awam Jerantut untuk mencari bahan. Saya menghabiskan berjam-jam masa melayari internet untuk mendapatkan jawapan tugasan saya. OUM mengajar saya yang tidak berapa tahu komputer menjadi lebih baik dari dulu, saya menjadi lebih tahu bagaimana untuk menghantar e-mel termasuklah menghantar e-mel yang bersaiz dan berkuantiti besar! Saya juga menjadi lebih celik menghasilkan powerpoint yang berkualiti kerana setiap semester terpaksa membuat pembentangan di dalam kelas.

Inilah hasil yang sangat manis. Teringat lagi saya memandu kereta kadang-kadang dengan rakan, kadang-kadang bersendirian dua minggu sekali menghadiri tutorial di Kuala Lipis. Saya jadi lebih mahir memandu kereta dalam situasi jalan raya yang bengkang-bengkok dan berbukit-bukau. Ah..banyak yang tidak dapat diungkapkan dengan kata-kata..

Diperarakan masuk graduan ini saya cuba menahan air mata..namun akhirnya ia gugur jua. Maklum sajalah saya wanita yang mudah beremosi..(macam wanita2 lain spt adik2 dan adik ipar saya juga!). Sebenarnya saya sangat bertuah kerana mendapat sokongan dari suami dan anak-anak yang sudah besar-besar belaka. Adik2 sayapun turut membantu terutama ketika melibatkan tugasan bahasa inggeris. Tentu saja saya rasa terharu kerana saya tidak pernah bermimpi untuk menerima ijazah lebih-lebih lagi dalam usia seperti ini,43 tahun!

Ini suami dan anak no3, Aimi yang ikut serta masuk ke dewan menyaksikan saat-saat bersejarah seorang graduan OUM.

Tulang belakang yang tidak jemu-jemu memberi sokongan.

Terima kasih suamiku, anak-anakku, ibu tersayang yang tidak putus mendoakan kejayaan ini, adik-adikku Azimah & Tajuddin yg menolong membuat terjemahan dari bahasa Inggeris ke bahasa Melayu, adik-adikku yang lain, rakan2 sejawat dan semua yang telah memberikan sokongan moral secara langsung dan tidak langsung selama 4 tahun bergelar pelajar OUM. Atas sokongan kalianlah saya dapat naik ke pentas konvokesyen ini untuk menerima skrol Ijazah Sarjana Muda Pengajaran (Pendidikan Rendah) ini. Jasa & bakti kalian semua hanya Allah sahajalah yang dapat membalasnya. Jazakallahukhairankathira.










4 comments:

  1. k. jie, air mata i bercucuran sambil membaca entry ini. kita memang suka beremosi. tahniah kak!

    ReplyDelete
  2. i pun sama... dan i cerita kat mak... dan x sempat i cerita lg air mata mak pun dah bercucuran. u make us proud! tahniah kak g! u're the best!

    ReplyDelete
  3. nampaknya I berjaya membuatkan semua orang bercucuran air mata..haha! Masa dalam dewan tu time lagu Negaraku pun I turut nyanyi sambil air mata meleleh!Rasanya itulah lagu Negaraku yang terbest pernah didengar! Begitu juga time lagu OUM. I malu nak pandang kiri kanan sebab tengok orang lain senyum2 belaka.. I seorang bermonolong sendiri..

    ReplyDelete
  4. Kak G, Congratulations on your graduation. Your success has always been an inspiration for all of us. May Allah bless you with more success in life.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH