Monday, July 12, 2010

Innalillahiwainnailaihirajiun

Sedar tak sedar, sudah agak lama saya tidak menulis blog. Sibuk? Tidaklah sangat, cuma komputer x berapa sihat selain mood menulis tak berapa ada.

Senja Isnin lalu, bapa mertua saya menelefon membawa perkhabaran duka. Ibu saudara suami Hajjah Saudah bt Mat yang biasa kami panggil Mak Teh telah meninggal dunia di Hospital Besar Kota Bharu. Mak Teh ini merupakan adik ibu mertua saya yang juga merupakan besannya sendiri. Mak Teh yang tinggal bersendirian di Kg.Mela, K.Lipis telah demam 2 minggu sebelumnya. Anak lelakinya telah membawanya ke K.Lumpur dan seminggu kemudian anak perempuannya Idah, membawanya pula ke rumahnya di Kem Desa Pahlawan di Kelantan. Apabila demamnya berlarutan Mak Teh dimasukkan ke hospital dan pada jam 6 petang Isnin lalu, Mak Teh telah menghembuskan nafasnya di sana. Setelah dimandi dan dikapankan jenazah Mak Teh dibawa balik untuk dikebumikan di perkuburan Islam Kg. Mela.

Setelah berjam-jam dalam perjalanan yang jauh, jenazah Mak Teh telah selamat tiba pada pukul 8 keesokan harinya. Semasa menziarahi arwah Mak Teh buat kali terakhir, teringat pada kunjungan saya ke rumahnya semasa hayatnya masih ada. Saya sempat beberapa kali berurut dengan Mak Teh, sempat merasa hasil tanaman dan masakan Mak Teh. Selepas ini semuanya akan menjadi kenangan. Semoga roh arwah Mak Teh di tempatkan bersama-sama orang-orang yang beriman.

Ketika kami masih bersedih dengan pemergian Mak Teh, pada hari Sabtu 10.7.2010 saya mendapat panggilan dari adik saya Za di Kg.Rahmat memaklumkan tentang keadaan bapa saudara saya, Ayah Lah yang sedang sakit tenat. Waktu itu saya baru balik dari Kem Cintai Al-Quran di sekolah saya manakala suami saya pula menghadiri kenduri menyambut menantu di rumah bapa saudaranya Pak Itam Ahmad di Kuala Lipis. Hati saya jadi tidak keruan. Sebaik saja suami balik ke rumah saya, suami dan anak saya Muhammad Idris terus bersiap ala kadar. Kami bertolak dari rumah jam 3 petang.

Perjalanan jauh...sepanjang jalan saya terkenangkan bapa saudara yang sedang nazak. Saya teringat akan peristiwa dulu-dulu. Masa zaman kanak-kanak dulu, saya selalu pergi rumah Ayah Lah, kadang-kadang tidur di rumahnya. Saya suka ke rumahnya sebab boleh tengok TV, sedangkan rumah saya tiada kemudahan itu. Bila balik dari sekolah saya selalu juga singgah melepas lelah, kadang-kadang singgah minum air sebab rumah Ayah Lah terletak di pertengahan jalan antara rumah saya dan sekolah.

Ayah Lah bukan sekadar seorang bapa saudara. Dia juga guru Al Quran saya.(Ayah Lah saya ini dikenali dengan panggilan Pak Lah Lagu kerana kepandaiannya mengalunkan al-Quran secara berlagu.) Dia mengajar saya ilmu-ilmu tajwid dan tarannum. Kelas-kelas tajwid diadakan pada waktu petang dan dihadiri oleh ramai murid, dan hampir semuanya orang-orang dewasa. Ayah Lah mengajar saya tarannum secara ekslusif pada sebelah malam selepas Isyak.Ianya ekslusif kerana dia hanya mengajar saya seorang saja. Hanya sesekali ada murid lain turut serta, itupun hanya 2 orang iaitu arwah Jali Pak Mat Kacau dan seorang lagi yang saya dah lupa namanya bekerja sebagai pemandu ambulans di pusat kesihatan kampung saya. Ayah Lah mengajar saya secara percuma tanpa sebarang bayaran. Apabila saya memenangi ujian-ujian tilawah (masa dulu musabaqah) saya akan menghadiahkan ayah Lah dengan sedikit cenderahati yang saya rasakan sangat tidak padan dengan ilmu yang dicurahkannya kepada saya.

Ayah Lah merupakan bekas imam di masjid kampung saya. Pada tahun 1982, Ayah Lah berpeluang menunaikan fardhu haji dengan pembiayaan oleh kerajaan negeri Terengganu sebagai menghargai sumbangannya sebagai imam. Ayah Lah meletak jawatan sebagi imam kerana faktor kesihatan. Ayah Lah sangat cermat dan teliti. Bila balik dari solat Subuh di masjid, beliau akan singgah di kedai Raja Nab kat pintu gerbang utk membeli surat khabar, kemudian singgah baca surat khabar itu di rumah mak saya. Bila Ayah Lah baca surat khabar beliau akan mengambil masa yang sangat lama. ini adalah kerana ayah Lah akan membaca semua berita yang terdapat dalam surat khabar tersebut..dari muka depan sampai muka belakang!

Ayah Lah juga suka menyusun setiap duit kertas yang diterima dengan rapi. Duit-duit kertas yang berlipat akan dibetulkan semula dan di susun dengan teratur di dalam dompetnya. Satu lagi ayah Lah tidak suka makan bawang..oleh itu masakan yang hendak dihidangkan kepadanya tidak boleh mengandungi banyak bawang. Kadang-kadang ayah Lah akan membasuh ayam atau ikan yang dah dimasak untuk menghilangkan rasa atau bau bawang! Ayah Lah suka makan pulut cicah nyiur. Sebab itu setiap kali mak masak pulut, selalu mak simpan sedikit utk ayah Lah. Kadang2 mak kirim pulut tu ke rumah Ayah Lah, kadang-kadang mak telefon beritahu mak masak pulut dan mengundang Ayah Lah ke rumah.

Emak saya sebenarnya hanya mempunyai 3 beradik seibu sebapa. Ayah Lah anak tertua, Arwah Mak Tih Kiah no 2 dan mak saya anak bongsu. Nenek saya meninggal dunia ketika emak saya berusia 10 tahun. Selepas itu datuk saya berkahwin pula dengan Mak Adik (ibu tiri mak) . Dari perkahwinan itu mak mendapat 3 orang adik lagi iaitu Pak Cik Mat, Mak Dah dan Pak Su Ya. Emak sangat menghormati Ayah Lah kerana kedudukannya sebagai abang yang tua. Lagipun di kg.Rahmat itu hanya Ayah Lah sekeluarga sahajalah saudara yang kami ada. Sebab itu setiap kali kami adik-beradik balik ke kampung, emak akan pastikan kami menziarahi Ayah Lah. Setiap kali hari raya, selepas selesai sembahyang sunat hari raya, rumah Ayah Lah lah rumah yang pertama kami ziarahi.

Dalam mengelamun sepanjang perjalanan, akhirnya saya selamat tiba di kampung lebih kurang pukul 10 malam. Saya terus ke rumah Ayah Lah. Hati saya sangat sebak melihat keadaan ayah Lah. Ayah Lah terbaring tanpa sebarang respons. Matanya terpejam rapat, dadanya berombak-ombak.Air zam zam dititikkan ke mulutnya. Saya sempat membacakan surah Yassin di telinganya. Ayah Lah sebenarnya telah jatuh sakit hampir setahun lalu tetapi baru hari Sabtu lalu dia langsung tidak makan dan minum. Hampir satu pagi barulah saya balik ke rumah mak...dan janji Allah itu pasti,bila sudah sampai masanya kita akan dijemput kembali kepadanya. .dan dengan ketentuan Allah, Ayah Lah telah kembali kepadaNya pada 3 pagi 11.07.2010. Padamlah sudah satu cahaya..saya kehilangan bapa saudara Allahyarham Haji Abdullah bin Awang Kechik dalam usia 81 tahun. Emak pun kehilangan satu-satunya abang yang dikasihi.

Selamat jalan bapa saudaraku. Selamat pergi ke alam barzakh. Semoga rohmu dicucuri rahmat dan ditempatkan bersama orang-orang yang beriman. Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH