Sunday, May 16, 2010

Doa Untuk Guru

Semua telah sedia maklum 16 Mei setiap tahun adalah Hari Guru. Tarikh ini sangat bermakna bagi mengingati budi dan jasa yang telah ditaburkan oleh para guru seluruhnya.

Siapakah guru sebenarnya? Guru bukanlah hanya guru yang mengajar di tadika, sekolah mahupun universiti sahaja. Guru ada di mana-mana. Siapa sahaja yang berilmu dan menyampaikan ilmunya kepada kita secara langsung mahupun tidak juga adalah guru. Saidina Ali Abi Talib pernah berkata," Siapa pernah mengajar aku satu huruf, maka jadilah aku hamba kepadanya." Bayangkan Saidina Ali yang terkenal dengan alim dan berilmu itu memberi penghormatan dan menganggap orang yang mengajar satu huruf adalah guru dan rela menjadi hamba untuk berkhidmat kepada guru tersebut.Kita bagaimana? Apakah kita sanggup memperhambakan diri kepada guru lebih-lebih lagi guru yang memang mengajar kita setiap hari, bukan sehari dua bahkan bertahun-tahun?

Bagaimanakah cara kita menghargai jasa dan keringat guru. Cukupkan sekadar ucapan terima kasih dan sedikit hadiah? Tidak..bukan itu yang guru harapkan. Cara yang terbaik untuk menghargai guru ialah mendoakan guru tersebut. Sesungguhnya jasa mereka mengajar kita tidak mungkin terdaya kita balas biar sekeras manapun kita berusaha. Selain menghormati dan menunaikan hak mereka, doa yang dipanjatkan ke hadrat Allah adalah sebagai tanda kita mengasihi dan dan mengharapkan keredhaan Allah ke atas diri mereka. Dengan berdoa kita akan dapat menunaikan tanggungjawab kita sebagai murid iaitu memastikan kehidupan guru kita penuh dengan keberkatan dan keselamatan, bahkan dengan doa inilah kita dapat mewujudkan hubungan kasih sayang yang erat dengan guru kita sama ada yang masih hidup ataupun telah pergi meninggalkan kita.

Seorang pelajar cemerlang memberitahu rahsia kejayaannya," Jangan sekali-kali menghina orang yang pernah mengajar kita, sekalipun dia menyakiti kita. Sentiasalah berdoa untuk guru kerana doa akan menambah barokahnya ilmu yang diterima."Ya, guru juga manusia biasa yang sudah tentunya melakukan pelbagai kesilapan, namun janganlah kesilapan itu menjejaskan penghormatan kita kepada guru. Guru mungkin terlewat masuk ke kelas, guru mungkin mengajar sambil lewa dan sebagainya, tetapi tanggungjawab yang tidak ditunaikan itu adalah urusannya dengan Allah. Jangan sekali-kali mengumpat atau menghina guru, doakan mereka dan letakkan mereka di tempat teratas selepas ibu bapa kita. Bila kita telah berjaya, jangan sesekali kita memadamkan jasa guru.

"Ya Allah, berikan berikan kesejahteraan dan keberkatan hidup untuk semua guru-guru yang pernah mengajarku di SKKR, SMTI, SMTM, MPTAA, OUM dan di mana-mana sahaja. Rahmati guru-guru yang mengajarku ilmu-ilmu al-Quran: ibu dan arwah ayahku, bapa saudaraku, Ayah Lah Lagu, Ustaz Tuk Penghulu, Ustazah Ramlah Alor Lintah, Ustazah Alor Lintang (saya lupa namanya), Allahyarham Tuan Guru Ahmad Pergau dan guru-guru Al Quran ku sekarang; Ustaz Nurunnaim. Ustaz Mohd Radzi dan Ustazah Fauziah. Semoga Allah tempatkan roh guru-guruku yang telah pergi ke alam baqa bersama-sama orang-orang yang beriman. Semoga Allah membalas jasa kalian semua dengan sebaik-baik ganjaran. Amin."





















2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH