Sunday, October 14, 2012

Sesekali berkursus....


Julung-julung kali tahun ini, saya menerima surat panggilan berkursus. Bagus juga, sesekali kita perlu berkursus untuk mendapat input baru..maklum, lama-lama mengajar hampir ketandusan idea. Nama kursus pun agak seronok, Kursus Pengajaran dan Pembelajaran Yang Menyeronokkan Bagi Peningkatan Profesionalisme Guru-guru Prasekolah Jabatan Pelajaran Negeri Pahang 2012. Tu dia, panjang nama kursusnya. Setahun dua ini tidak banyak kursus diadakan. Kalau adapun taklimat ringkas peringkat PPD. Jadi, sayapun hadirlah ke kursus tersebut yang diadakan di Hotel Puteri Park, Jalan Raja Laut, Kuala Lumpur. JPNP menyediakan 2 buah bas khusus untuk mengangkut peserta kursus yang datangnya dari dari 7 buah daerah di negeri Pahang ini iaitu Jerantut, Temerloh, Bera, Maran, Pekan, Rompin dan Cameron Highlands.

Jadual kursus seperti biasa. Malam pertama lagi dah ada slot untuk Tunjang Kemanusiaan iaitu salah satu tunjang matapelajaran yang terdapat di dalam Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK), kemudian disambung lagi tunjang-tunjang yang lain keesokan harinya. Macam biasa, mesti ada sesi perbengkelan dan pembentangan. Jom, layan gambar pulak.

Photo: kusyukkkkkkkkknye deme ni....
Semua nampak tekun dan khusyuk..


Inilah kumpulan saya, kumpulan Tunjang Kemanusiaan. Kami sedang membincangkan aktiviti yang sesuai dan menyeronokkan untuk PdP tunjang tersebut.

Dari meja besar. kami turun pulak atas lantai. Cikgu pra pun macam budak pra jugak, mana boleh dudk setempat saja...haha..cuma kami ni tidaklah sampai meniarap macam murid pra dalam kelas. Macam ni lah cikgu pra, gunting, warna, marker, kad tak dapat dipisahkan.
Photo
Ini pula group lain. Lupa dah kumpulan apa.
Photo: Team 1 PAMP Siri 1/2012...sesi perbengkelan
Gambar-gambar ni saya copy dari FB Akademik Prasekolah Pahang. TQ ya..




Sesi pembentangan. Seronok tengok cikgu-cikgu pra membentangkan hasil kerja kumpulan masing-masing..sangat kreatif! Kita seronok, kalau dilaksanakan dalam kelas, budak pra tentu lagi seronok.


Alahai, mak cik-mak cik n kakak-kakak sedang menyanyi lagu 'Tanya Sama Kawan'...mana pergi dua orang lelaki kumpulan kami ni?

Ini pula salah satu persembahan daripada  kumpulan Tunjang Kerohanian, Nilai dan Sikap.
Photo: tunjang fizikal estetikaPhoto: tunjang kerohanian sikap & nilai
Sebahagian ABM yang berjaya dihasilkan.

Photo: barisan penceramah bebas.... :)) 
Pelbagai gelagat peserta, juru latih utama (JU) dan urus setia kursus.


Selesai slot pembentangan, sesi penutupan pula. Ini pengacara majlis, Pn. Dasimah Yahia, pegawai dari PPD Bera. Beliau juga salah seorang JU...Pn. Dasimah ni kecil molek orangnya dan suaranya ketika mengendalikan majlis penutupan kursus sungguh lemak merdu dan berjaya menguruskan majlis dengan baik dari mula hingga akhir.


Ketua Sektor, Tuan Haji Jailani sudi datang merasmikan majlis penutupan. Yang sedang berucap tu En. Saidi Embong, orang kuat prasekolah Pahang.



Sesi bergambar mengikut kumpulan bersama KS, En.Saidi, barisan JU dan urus setia kursus.

Sudah tamat. Semoga saya dan rakan-rakan dapat mengadaptasikan segala yang kami perolehi sepanjang kursus ini ke dalam kelas prasekolah kami. Semoga JPNP dapat mengadakan lagi kursus-kursus yang bermanfaat seperti ini di masa akan datang.

* Sumber foto :Suhazli Rahim &; Nadiah Syafiqah Abdul Rahim . Terima kasih banyak-banyak.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH