Saturday, September 1, 2012

Surat Terbuka Untuk Sahabat

Assalamualaikum. Selamat Hari Raya dan selamat bergembira. Sahabatku Rosniah yang selalu diingati.  Catatan ini aku dedikasikan khusus untukmu. Harapkan agar dirimu sudilah membacanya sehingga noktah terakhir.

Rosniah, sebenarnya beberapa hari lepas aku mimpikan mu..mungkin sebab aku asyik teringat ke mu..dan aku rasa sangat ralat sebab tidak dapat hadir di majlis rumah terbuka dan naik rumah barumu. Maafkan aku..insyaAllah aku akan sampai juga ke rumah barumu nanti, dan waktu itu harap mu x lupa hidangkan aku apam berkuahmu yang sangat sedap itu.

Gambar ni aku ambil dari fb mu. Harap mu tak marah padaku.

Rosniah, kita mula berkawan sejak dari tadika lagi. Kemudian kita belajar lagi dalam kelas yang sama dari darjah 1 sampailah darjah 6. Ramai orang suka berkawan denganmu sebab mu ni ramah tamah, suka ketawa, sentiasa gembira dan comel! Bila bergambar kelas mesti mu selalu duduk sebelah cikgu. 
Tentu mu masih ingat masa bulan puasa sekolah rendah, sekitar 1978/1979 kita mesti balik sekolah sama-sama dan singgah di pasar dulu, beli koleh kacang. Masa mu darjah 1 dan 2, mu jarang jalan kaki sebab selalu diambil oleh Pok Teh Che Ali dengan vespanya.

Ingat lagikan bila balik dari sekolah kita selalu singgah di kedai Raja Nab beli Utusan Pelajar atau majalah Bujal. Kadang-kadang singgah kedai Wan Aidi, kawan sekelas kita beli air batu nnisan. (Siapa sangka akhirnya mu berjodoh ngan Wan Aidi tu..) Kadang-kadang kita singgah di mini pos depan Pintu Gerbang tengok surat-surat. Selalu mu tunggu surat dari Rashidah Arshad..kawan kita yang dah bertukar ke sekolah lain. Pastu kita beli pisang nangka goreng yang sedap di kedai sebelah mini pos tu.

Lepas tu baru kita sambung perjalanan balik ke rumah. Selalunya bersama kita tu Sarimah Harun dan Kamarul Azman Pok Soh Siti. Ada lagi 2,3 orang kawan kita, sayangnya aku sudah lupa.. Kadang-kadang kita singgah lagi rumah Mak Wan Nab, mak Zaleha minta buah jambu butir banyak yang banyak kat rumahnya tu...nostalgiakan?

!980, kita ke SMTI pula. Sejak itu kita tidak lagi sekelas kerana berlainan aliran. Mu ambik SRT yang sangat sesuai denganmu..sampai sekarang mu tak perlu upah orang untuk jahit bajumu dan keluarga..semua mu boleh buat sendiri. Masakan apa yang mu x tau buat..tradisional? Moden? Mu jadi contoh isteri dan ibu yang sempurna! Walaupun kita tidak sekelas, persahabatan kita masih lagi utuh. Kita masih bersarapan sama-sama di kantin SMTI, makan nasi dagang yang kita beli dari kedai Tok Songkok atau roti canai atau nasi berlauk yang kita beli dari kedai Nordin. Kadang-kadang mu bawa pulut lepa yang dibuat sendiri..sedap!

Masih ingatkah tempat menunggu bas kita dalam kebun getah Gholan? Rakan-rakan kita naik bas biru, kita berdua naik bas Pok Man Guntong, sebab tu kita tunggu kat tempat lain. Masa tu kita tak fikir bahaya apapun, padahal bukan ada rumah orangpun kat situ. Kalau la zaman sekarang ni rasanya mesti kita tak benarkan anak-anak kita menunggu bas kat tempat yang sunyi macam tu..ala, diaorang pun bukan naik baspun..sana-sini dihantar..

Rosniah, paling tak lupa kitalah orang yang paling rajin sekali pergi kelas tambahan anjuran Felda kat kampung kita. Kadang-kadang kita berdua saja gi kelas tambahan tu, cikgupun tak ada..akadang-kadang kawan-kawan kita Zamri, Mat Hatta, Luzi tolong gi cari cikgu kat rumah! Walaupun begitu kita tetap tak jemu, esok kita pergi lagi kelas tambahan tu..Sebenarnya kita bukan rajin sangat belajar, kita suka gi kelas tambahan sebab aku tak payah tolong mak aku buat kerja rumah, mu pula tak payah tolong mok teh mu buat kuih penganan yang selalu ditempah orang tu..haha..teruk kita kan? Kita habiskan masa borak-borak kat taman tadika dekat pejabat..kadang-kadang kita main buai besi kat situ. Cukup masa kitapun balik ke rumah.


Ini pokok semarak api yang sangat cantik kat pejabat Felda kampung kita dulu. Masa cuti raya baru ni aku pergi kat pejabat tu, rasa aneh..semua sudah berubah..pokok semarak api ni pun sudah tidak berbangkai lagi.

Rosniah, masa mengubah segalanya. Tamat SPM kita bawa haluan masing-masing. Aku berhijrah ke Pahang, mu pun ke sana-sini, akhirnya sekarang menetap kat Batu Rakit. Rumah kita tidak jauh mana, namun kerana beberapa kekangan,kita jarang berjumpa, namun kemesraan kita selalu hidup di hatiku. Aku sentiasa teringat bunga mawar merah kat rumahmu yang selalu mu bagi padaku. Kadang-kadang telaga kat rumah pok tehmu pun aku tak lupa..bekas air teh mu darjah 6 dulu pun masih segar diingatanku..kasut sekolahmu yang biru ketu kerana terlebih nila dan sebagainya..

Semoga kita dapat merapatkan semula jalinan persahabatan ini. Kenang daku dalam doamu....

1 comment:

  1. bertuah rosmah dapat sahabat yg tak pernah lupakan dia....

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH