Monday, July 16, 2012

Aktiviti Anak-anak Prasekolah Mutiara

Lama tak bercerita tentang anak-anak prasekolah Mutiara. Jadi entry kali ini khas untuk bercerita tentang aktiviti mereka semua. Sebelum itu, suka saya nak beritahu hari ini kelas saya didatangi oleh En.Mohd Saidi bin Embong selaku Penolong Pengarah Prasekolah JPNP bagi sesi Lawatan Cakna Prasekolah. Anak-anak ini biasalah, bila ada pelawat masa tu lah mereka ni nak tunjuk power, tapi bila En. Saidi tanya malu-malu nak jawab...grrr, geram betul bila disuruh baca kata tak tahu! Bila pelawat dah balik..pandai pulak menjawab...sabar saja la..

Mengajar prasekolah ni, cikgu kena rajin dan kreatif. Masalahnya cikgu prasekolah ni tidaklah rajin, kreatif jauh sekali! Namun memandangkan konsep prasekolah ialah 'Belajar Sambil Bermain' dan 'Pembelajaran Yang Menyeronokkan', hendak atau tidak cikgu terpaksalah merajinkan diri  buat aktiviti itu dan ini. 

Minggu lepas, tema 'Tumbuh-tumbuhan'. Anak-anak prasekolah saya buat aktiviti bunga rampai. Aktiviti dijalankan secara berkumpulan. Lihatlah, mereka begitu tekun menggunting daun-daun pandan dan bunga-bungaan yang dikutip sekitar kawasan sekolah. Saya pula menyumbangkan sedikit pewangi bagi menjayakan program ini.

Setiap kumpulan mengandungi 5 ahli. Ada 5 kumpulan semuanya. Mereka dibekalkan dengan sebilah gunting. Namun bukan semua murid dapat menggunakan gunting dengan baik. Guntingan merekapun agak kasar, namun semua berasa seronok dan bangga kerana dapat menghasilkan sendiri bunga rampai ini.
Nah, ibu-ibu dan kakak-kakak..inilah hasil bunga rampai anak-anak prasekolah Mutiara hari ini. Masing-masing bangga mempamerkan hasil kerja sendiri. Bunga rampai itu dibawa pulang ke rumah masing-masing dengan gembiranya.

Minggu ini pula kami buat 'Wayermelon Juice' bagi teras Modul Bertema Bahasa Inggeris. Inilah bahan-bahan untuk membuatnya.

Seperti biasa aktiviti dijalankan secara berkumpulan. Setiap kumpulan menghancurkan tembikai bergotong-royong secara manual. Sayangnya terlupa nak ambil gambar aktiviti tersebut. Dah selesai, murid menuang sendiri watermelon juice ke dalam gelas masing-masing.

Hati-hati dik..jangan tumpah!


Gelas masing-masing dah penuh, baca doa dulu sebelum minum.


Hmm, manis..sejuk..segar..sedap!


Wajah-wajah ceria setelah selesai menikmati watermelon juice sebelum pulang.

Nampaknya setakat ini sajalah dahulu laporan aktiviti prasekolah Mutiara hari ini. Kita jumpa lain kali untuk laporan lain pula. Babai....




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH