Tuesday, April 13, 2010

Che- Bhg 2

24 April datang lagi. Inilah hari yang tidak dapat tidak pasti membuatkan saya mengimbau semula kenangan lalu bersama lelaki hebat dalam hidup saya, Che. Tahun ini merupakan tahun ke 25 pemergian che yang saya sayangi. Sudah sesuku abad kami sekeluarga kehilangan dia..dan yang pasti hanya jasadnya hilang dari mata..tetapi memori, nasihat dan apa2 berkaitan dengan dirinya sentiasa menemani kehidupan kami.

Saya sudah bercerita tentang che saya setahun lalu...dan saya ingin menyambung cerita tentang che lagi khususnya untuk tatapan adik2, ipar duai dan keluarga.

Che saya adalah seorang yang sangat simple. Dia tidak mempunyai pakaian dan persalinan yang banyak. Selalu juga che beli baju terpakai kat Cik Kar, seorang taukeh baju terpakai di kampung saya. Beberapa tahun sekali che tempah baju kumbang untuk sambutan hari raya. Che sangat suka dengan sehelai baju kumbang warna emas yang ditempah khusus dengan Pok Leh, tukang jahit baju kumbang terkenal di tempat saya. Tak salah saya lebih 10 tahun che pakai baju itu sampailah che meninggal dunia. Kemudian abang Li saya pula memakai baju itu beberapa tahun kemudian...dan rasanya baju itu masih ada lagi dalam simpanan abang Li saya.

Che juga ada sepasang selipar jepun. Selipar itu agak besar dengan kaki che. Kami panggil selipar che itu selipar perahu, sebab bila che pakai, ia kelihatan melengkung seperti perahu. Selalu juga bila balik dari balaisah selepas Isyak, 'pok kiok' naik atas kepala che, semuanya gara-gara selipar perahu che itu lah. 'Pok kiok' selalu ada di lorong jalan kaki atas bukit belakang rumah saya..jalan yang kami guna sewaktu balik dari balaisah.

Che, orang tua yang memahami. Semua urusan perbelanjaan diuruskan oleh emak. Bila che ada duit, che akan bagi pada emak. Emaklah yang menentukan ke mana duit itu akan dibelanjakan. Sebab itu duit saku sekolah saya, emak yang bagi...kadang2 saya sudah dapat duit dari emak, tapi saya gi jumpa che, "Che, nak pitih."."Berapa sen?" tanya che. "Lima puluh sen.", dan che akan bagi tanpa banyak soal. Kalau lah emak tahu, mesti dia tak bagi.

Che seorang petani yang kreatif. Che selalunya akan kutip kacang panjang dua hari sekali. Bila terlebih hari kacang itu akan tua dan tidak boleh dijual lagi...selalunya che akan biarkan kacang itu terus tua..sampai kering dipokok. Bila dah betul-betul kering, barulah kacang tua itu dikutip..banyak, berguni-guni! Kemudian kami sekeluarga akan duduk bersama-sama 'perisi' kacang panjang tersebut. Biji-biji kacang itu dijemur sehingga kering..kemudian disimpan dalam bekas bertutup. Petang-petang mak akan buat bubur kacang panjang ...sedapnya! Kesedapan bubur kacang panjang itu berada pada kelas A, lebih sedap daripada bubur kacang merah yang terkenal di pasaran! Bila che pergi..memori makan bubur kacang panjang turut pergi bersamanya...dan kamipun tidak pernah lagi menemui biji kacang panjang dijual di mana-mana. Che membawa bersama kenangan mengutip kacang panjang, mengupas kulit kacang dan makan bubur kacang panjang bersama-sama....

Che juga penanam timun cina yang berjaya. Bila che tanam timun cina, che tidak akan terus tabur benih dalam lubang, sebaliknya che mesti tanam dalam kerek daun kelapa dahulu, barulah ditanam dalam lubang yang dikhaskan. Che suka tanam timun cina jenis kulit hitam dan bulat. Selalunya timun cina yang besar-besar che simpan berbulan-bulan bawah katil. Timun yang bersaiz sederhana kami makan dan jual. Kadang-kadang makan dalam kebun..sungguh nikmat lebih-lebih lagi dalam cuaca panas seperti sekarang. Kadang-kadang bila terpandang timun cina besar-besar di gerai atau pasaraya, pasti saya teringat pada timun cina besar bawah katil rumah saya semasa che masih ada dulu.

Saya tidak boleh bercerita banyak tentang che..sebab saya akan jadi sungguh emosi. Air mata akan merembas keluar tanpa dapat dibendung lagi. Inilah agaknya yang saya warisi dari che. Di sebalik tangan berkematu kerana membanting tulang setiap hari, che memiliki sekeping hati yang sungguh lembut dan hanya dapat difahami oleh kami sekeluarga.

Orang yang kita sayang, Allah juga sayang. Hanya seketika merasai kasih sayang che..namun kenangan bersamanya sentiasa mekar dalam ingatan. Setiap kali bercuti, mak..saya dan adik-adik pasti mengalirkan air mata mengenangkan urusan terbengkalai yang disifatkan oleh adik saya, Azimah sebagai 'hutang tertunggak'..kasihan che..sangat-sangat kasihan...sampai hati mereka yang tidak berperikemanusian memperlakukan che sedemikian rupa. Syukurlah, setelah 25 tahun pemergiannya barulah saya, mak dan adik-adik boleh tersenyum. Semoga che aman dan tenteram di sana..bersama-sama roh orang-orang yang beriman. Al-fatihah.

2 comments:

  1. amiin..insyaallah, semuanya dah selesai. kita tutup buku lama, kita buka baru, tapi memori che tetap kekal dalam ingatan kita.

    saya pun ada pengalaman tanam sayur ngan che, hak paling ingat kebun sayur dekat kilang padi dulu.

    akhirnya saya pasti sekarang yang saya teringat2 bubur macam kacang merah yang sedap itu rupa2nya bubur kacang panjang.

    eh, buah timun cina hok kulit hitam tu ada lagi ke sekarang ni? tak pernah jumpa pun, rindu la pulak.

    ReplyDelete
  2. saya tak de semua kenangan tu......................................................................................................................................................................................................sedihhhh............................................................................................
    kak G, Na, nanti one day apa kata kita buat balik apa2 yg arwah Che pernah buat...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH