Friday, December 6, 2013

Banjir ..laporan ringkas

Rakan blogger saya Anim menghantar mesej melelaui telefon bertanyakan banjir di tempat saya. Sayangnya mesej itu saya tidak terima sebab...saya dah tak guna nombor itu! Saya tahu Anim baca blog ini, jadi entry ini khusus untuk Anim ...hehe. 

Untuk pengetahuan Anim, rumah saya tidak terlibat dengan banjir. Syukur alhamdulillah. Sekitar bandar Jerantut juga tidak banjir, tetapi daerah Jerantut memang ada mangsa banjir. Tahun ini banjir agak besar juga. Jalan ke Kuala Tahan, Hulu Tembeling, Taman Negara ditutup kepada semua kenderaan. Begitu juga jalan ke Kuala Lipis melalui Kuala Tembeling juga ditutup pada semua kenderaan. Akibatnya saya sekeluarga tidak dapat pulang menziarahi anak sepupu suami yang menjadi korban pertama banjir di Pahang tahun ini. Arwah merupakah anak sulung sebaya anak saya, masih belajar di USIM. Jatuh dalam air ketika menjaring ikan. Allahuakbar. Sudah tiga hari, jalan masih ditutup. Ibu bapa mertua sayapun gagal dihubungi melalui telefon. Rumah mak mertua saya atas bukit, juga terlibat banjir, hanya mereka ni terperangkap tak boleh keluar masuk ke tempat lain. Nak balik menjenguk, tak dapat. Semoga Allah melindungi mereka berdua selalu.

             Photo: Nak balik kg ziarah sepupu suami meninggal dunia korban banjir..tapi tak lepas...tgk la jln ni kat jambatan paya teh.
Jalan yang ditutup ini hanya 1km dari rumah saya. Sudah 3 hari begini. Pagar jambatan pun tenggelam tidak kelihatan. Air dari Sungai Pahang ini naik  mendadak tapi lambat pula surutnya. Walaupun rumah mak mertua saya hanya 15 minit dari rumah saya, tapi ada beberapa tempat lagi seumpama ini di laluan ini.

Banjir teruk di Kuantan, Kakak ipar saya sekeluarga yang tinggal di Taman Kasturi khabarnya menjadi mangsa banjir. Sungguh sedih, rumah, kereta semua tenggelam dalam air banjir. 

Nampaknya inilah saja laporan ringkas banjir, secara ekslusif dari pinggir Sg Pahang..hehe..

1 comment:

  1. semoga mangsa banjir tabah dan redha menghadapi musibah ini. bukan saja penduduk pahang saja terlibat, yang datang atas urusan kerja atau bertolak balik dari terengganu pun ada yang terbabit sama.moga Allah selamatkan mereka semua

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
COPYRIGHT 2009 - 2013 © NAJMIAH DOLLAH